Взаимовръзка между корпоративната социална отговорност и мотивацията на служителите

Автори

Ключови думи
КСО, мотивация, взаимовръзка

Резюме
Въздействието на корпоративната социална отговорност (КСО) върху представянето на компанията е важен въпрос в организационните изследвания и се обсъжда от десетилетия. Едва през последните години обаче изследователите насочват вниманието си към аспекти на индивидуално ниво, като връзката между КСО и удовлетворението от работата или ангажираността с работата. Въпреки това разбирането за това как КСО дейностите оформят организационните резултати, като влияят върху мотивацията на служителите, остава частично. Тази статия допринася за подобряването му, анализирайки въздействието на КСО дейностите върху вътрешната и външната мотивация на служителите. Констатациите показват, че КСО дейностите както на ниво предприятие, така и на надорганизационно ниво имат положително въздействие върху вътрешната мотивация, като същевременно не засягат външната мотивация – социалната отговорност нито насърчава, нито възпрепятства външната мотивация. Оттук следва, че ангажиментът към КСО може да се приложи като ефективен инструмент за предизвикване на вътрешна мотивация, без да се компрометира външната. Наред с това, резултатите показват неадитивно въздействие на ангажираността с КСО на двете нива, което показва сложно съвместно въздействие на различни организационни нива и дейности върху вътрешната мотивация на служителите.

JEL Класификатор: M2, M5, I00
Страници: 11
DOI:  https://doi.org/10.58861/tae.di.2025.2.01

Още статии от този брой

  • Адаптивно управление на бизнес организации в турбулентна среда

    Въпросите и проблемите, свързани с управлението на бизнес организации в турбулентна среда, придобиват особена актуалност в съвременната теория и практика на управлението. Налице е обективна необходимост от нови концепции, подходи и методи за управление на бизнес организациите. Необходимо е да се разработят теоретични и практически въпроси, които ...

  • Дефиниране на Интернет на нещата: анализ на подходи и ключови компоненти

    В статията е направен опит за дефиниране на същността на Интернет на нещата (IoT). Проучени са определения на IoT като част от Интернет и от т.нар. подход на „изброяваните компоненти“ с един (свързаност между устройствата, нещата) или комбинация от няколко компонента (например свързаност + мрежи; свързаност + данни + мрежи + услуги). За ...

  • SWOT анализ на българското земеделие в контекста на европейската зелена сделка: икономически и стратегически перспективи

    Настоящото изследване представя SWOT анализ на българското земеделие в контекста на Европейската зелена сделка, с акцент върху икономическите, екологичните и институционалните измерения на устойчивия преход. Анализът се базира на комбиниран методологически подход, включващ анкетно проучване сред 92 земеделски стопанства, равномерно разпределени по ...