Парламентарното управление и демократизма в България (1878-1918)

Автори

Ключови думи
парламентарно управление, демократизъм, личен режим, либерална демокрация, политически права на гражданите, избирателна система, парламентаризъм, чиновничество

Резюме
В изследването се търси отговор на въпроса доколко овластените политически сили като субекти на парламентарното управление са се ръководили от демократизма и какви грешки са допускали в своята дейност на сцената на българския политически живот.

Демократизмът във взаимоотношенията между Народното събрание, Държавния глава и Правителството се нарушава, първо, поради големите правомощия, които конституцията дава на монарха, и второ, многопартийната система включва парти, които са податливи на манипулации от негова страна. Това му дава възможност да наложи личен режим на управление.

Парламентарното управление e съпроводено и от грешки, допускани от самите партии. Причините са в тяхната неукрепнала организационна структура, нетолерантните отношения помежду им, вялото участие на гражданите в изборите и нередностите допускани при провеждането им.

Така в Народното събрание попадат не особено компетентни лица. Те участват в създаването на закони, в интерес на определени кръгове от обществото. Тази практика на законодателстване води до субективизъм от страна на държавните чиновници при прилагане на правните актове. Той се подсилва още от партийните влияния при назначенията и дейността им. Наред с пропуските в политическата култура на партиите и техните водачи липсват и онези конституционни ценностни ориентири, в съгласие с които, те да насочват своята дейност в съответствие както с партийните си, така и с държавните интереси.

JEL Класификатор: Z00
Страници: 30
DOI: 

Още статии от този брой

  • Продуктово-ориентираното бенчмаркинг изследване

    Като метод за стратегически изследвания и решения, бенчмаркингът спомага за определяне на най-добрите практики в различни компании и за проучване на ключовите фактори, спомогнали за тяхното достигане. На тази база най-значимите постижения от другите се внедряват в собствената организация. Специално продуктово-ориентираният бенчмаркинг съдейства за ...

  • Човешкото действие: Част четвърта. Глава ХX. Лихва, кредитна експанция и търговски цикъл - && 7-9

    Предполагаме, че в хода на дефлационен процес цялото количество, с което се редуцира предлагането на пари (в по-широки смисъл) се поема от кредитния пазар. След това кредитният пазар и брутния пазарен лихвен процент са засегнати още в самото начало на процеса, в момент, в който цените на стоките и услугиге все още не са изменени в резултат на ...

  • Ценности и общуване в управлението

    Материалът проследява развоя на човешкото мислене от колективно към индивидуално съзнание и хармоничното обединяване на двете в съвременното управление. Фирмите са средата, в която се срещат различни ценностни системи и необходимостта от съвпадане на личните и колективни интереси е основа за ефективността на управленското общуване. Изведени са ...