Аспекти на кредитната политика на банките в България при сегашната икономическа криза

Автори

Ключови думи
банкови кризи, кредит, кредитна политика, икономическа криза, мерки за избягване на кризата от търговските банки

Резюме
По своята икономическа същност кредитът е форма на движение на заемен капитал. Той намира широко приложение в сферата на националното стопанство на всяка страна и в международния икономически обмен. Той е едно от определящите условия за развитието на търговията и незаменим инструмент за стимулиране на икономическите връзки, създаващ допълнително търсене на стоковите пазари. Кредитът дава възможност за съществуването на една благоприятна среда за стимулиране на частните инвестиции и мощно средство в конкурентната среда.

Банките са акционерни дружества, които извършват посреднически операции на паричния пазар като привличат свободни парични средства от икономическите агенти под формата на депозити, влогове и др. начини от една страна и ги пласират под формата на заеми, ценни книжа, съучастия, лизинг, валутни ценности и др., с цел извличане на печалба. Кредитирането е една от най-старите, но и една от най-сложните стопански функции на търговските банки, което в голяма степен определя общественото положение на тази институция. В последно време кредитирането се разглежда като “пакет” от банкови услуги. В кредитните сделки се проявяват многобройни и многопластови обществени отношения. Сами по себе си те изразяват до голяма степен стопанската активност на банките и тяхната компетентност да управляват търговските връзки с различни категории клиенти. Развитието на кредитните сделки обуславя и съответната кредитна политика на търговските банки по време на сегашната икономическа криза.

JEL Класификатор: GO1
Страници: 16
DOI: 

Още статии от този брой

  • Човешкото действие: Част шеста. Глава ХXVII. Управлението и пазарът

    От гледна точка на производстовото частната и държавната собственост могат да бъдат ясно разграничени. Всяка от тези две системи на икономическа организация на обществото е отворена и недвусмислено дефинирана. Те не може да се бъркат един с друг; те не могат да бъдат смесени или комбинирани; те са взаимно несъвместими....

  • По една статия с времето и правилото на потребителя в академичните журнали

    Някои редактори на списания, видимо либертариански ориентирани все още практикуват редакционна политика, която в друг контекст би се разглеждала като анатема за тази философия. Настоящият материал разглежда този случай, критикува тази практика и представя няколко възражения срещу него....

  • Структуриране на националния организиран пазар

    Пазарът е „сърцето” на всяка икономика, там е мястото където се срещат търсене и предлагане и се осъществява размяната на блага. Дефинирането на понятието "пазар" изисква то да бъде разгледано от много и различни гледни точки, които да обхващат – съдържанието на понятието пазар, класифицирането на видовете пазари, техните характеристики и ...