Сравнителен анализ на структурните промени в износа и вноса на България за периода 1992-2009 г.

Автори

Ключови думи
външна търговия, износ, структура на износа, внос,
структура на вноса, структурни промени, обобщаващи измерители на структурни промени, трендови модели

Резюме
В икономиката на България след 1989 г. се извършват редица трансформации, пораждащи значителни икономически реформи. Промяната в организацията на икономическите процеси, отварянето на страната към света и възможността за достъп до международните пазари стават причина както за структурни изменения в производството, така и във външната търговия. Стоковата структура на външната търговия е отражение на състоянието и структурата на националната икономика.

В статията е изследвана структурата на външната търговия и динамиката на обобщаващите измерители на структурни изменения за периода 1992-2009 г. Изследването включва установяване на промените в структурата на износа и вноса и проследяване на тенденциите в изменението на обобщаващи измерители на структурните промени. Резултатите от изследването показват, че: в структурата на външната търговия са настъпили значителни промени в сравнение с 1992 г.; прогнозирането на динамиката на структурните промени в износа и вноса е рисковано, поради разнопосочното изменение през 2007, 2008 и 2009 г.; външната търговия и нейната структура са важни фактори, определящи посоката и темпа на развитие на националната икономика.

JEL Класификатор: F31
Страници: 18
DOI: 

Още статии от този брой

  • Проектно осигуряване на управленския процес

    В студията се изследват теоретико-методологическите характеристики на управлението на проекти и неговите практически измерения. Извеждат се аргументи, които подчертават стратегическия характер на управлението, базирано на проекти, като ефикасен инструмент (ново генерално управление), чрез който организациите отговарят на промяната, развиват своя ...

  • Структуриране на националния организиран пазар

    Пазарът е „сърцето” на всяка икономика, там е мястото където се срещат търсене и предлагане и се осъществява размяната на блага. Дефинирането на понятието "пазар" изисква то да бъде разгледано от много и различни гледни точки, които да обхващат – съдържанието на понятието пазар, класифицирането на видовете пазари, техните характеристики и ...

  • По една статия с времето и правилото на потребителя в академичните журнали

    Някои редактори на списания, видимо либертариански ориентирани все още практикуват редакционна политика, която в друг контекст би се разглеждала като анатема за тази философия. Настоящият материал разглежда този случай, критикува тази практика и представя няколко възражения срещу него....