Списание "Диалог"            Брой 2, 2004         Стр. 1 - 26

 

Заглавие: Към теория на социалната комуникация (относно възможността за обосноваването й - структурно-функционален аспект)

 

Тематика: Философия

 

Ключови думи: информация, комуникация, социум, причинност, триадите система - структура - елемент и взаимодействие - връзка - отношение, форма, организация, кумулативност, двойката пасивност - активност, адекватност, двойката ентропии - негентропии

 

Автор: Доц. д-р Атанас Григоров (Катедра "История, философия, социология", СА "Д. А. Ценов")

 

Резюме: Акцентът на този материал е поставен върху прерастването на оправданите в теоретично отношение определения в цялостна понятийно-терминологична система, разкриваща онтологическите си ос­нования.

         Смислови центрове на настоящата работа са: 1. Фундирането на понятието "социална комуникация" в по-основното от него понятие "информация" и експликацията на последното чрез група от съотносими с него други понятия. 2. Фундиране на самото понятие "информация" в определенията на група основни понятия с категориален статус. Фундаменталността на последните ги е направила предмет на изследване на всяка що годе развита онтология в историята на философията. Нашата задача бе да ги използваме за изясняване на разбирането за информация. Но даже и в този аспект те бяха многократно апробирани в тру­довете на силни автори (критически анализ на резултатите от изследванията им, както и аргументация за избирането на едно или друго определение, вече посочихме, са дадени в по-раншните ми публикации и в дисертационния ми труд; тук всичко това е спестено). 3. Изясняване на възможно най-малкия по своя обх­ват понятиен апарат, позволяващ интерпретиране на ин­формационните процеси в социума. Става дума за набор от предимно социологически по своя произход понятия, чиито специфично социологически аспекти са изоставени, за да се открои онази тяхна страна, която е свързана с движението на информацията. 4. Експликация на много малко на брой понятия със социокултурен характер, при които също на преден план е изваден информационният аспект.

 

Пълен текст в PDF на български

 

Списание "Диалог"            Брой 2, 2004        Стр. 27 - 31

 

Заглавие: Хроно-метрия пост-современности: проект иронической синхронизации

 

Тематика: Философска антропология

 

Ключови думи: субект, пост-съвременност, реалност, вътрешен хроно-метър на ироническия субект

 

Автор: Катерина Е. Таратута (Санкт-Петербургски държавен университет, факултет по Философия, филолог, магистър по философия, докторант на катедрата по Социална философия и история на философията, преподавател (история философии))

 

Резюме: Субектът в ситуацията на пост-съвременността е субект, стремящ се да избягва всяко утвърждаване - доколкото това е възможно.  За това, че този тезис има пред вид напълно определени явления и не се явява "галска абстракция", може да свидетелства например широко разпространеният в съвременния руски език израз «как бы». Той представлява важен инструмент за защита. Тази защита е трайно вкоренена в най-дълбокото ниво на езика - езикът на всекидневието. Любопитно е, че паралелно с този израз съществува и друг — «на самом деле», и те заедно са в състояние да представят очерк на съвременната социална  «хронотопия».

 

Пълен текст в PDF на руски

 

Списание "Диалог"            Брой 2, 2004         Стр. 32 - 47

 

Заглавие: Глобализацията и българските национални интереси

 

Тематика: Политология

 

Ключови думи: Глобализация, патриотизъм, неолиберализъм

 

Автор: Проф. д.ф.н. Петко Ганчев, Народен представител в 39 НС

 

 Резюме: Сред научните изследователи и водещите политици в света няма съмнение, че главната тема, около която като ос се организират вече десетилетие всички научни изследвания и политически решения и действия, е темата за глобализацията. Както ревностни привърженици, така и яростни отрицатели се опитват да обясняват ставащите бързи промени в съвременната цивилизация с процесите на глобализацията. Учени и политици се опитват да си обяснят ставащото и да предложат програми и модели за политическо, стопанско и социално поведение...

 

Пълен текст в PDF на български

 

Списание "Диалог"            Брой 2, 2004         Стр. 48 - 60

 

Заглавие: Проблеми на изграждането на интегрирана информационна система за маркетинг

 

Тематика: Маркетингови информационни системи

 

Ключови думи: маркетингова информационна система ,  интегрирана маркетингова информационна система , данни, информационни технологии, Интернет.

 

Автор: Гл.ас д-р Веселина Недева  (Технически колеж – Ямбол, Тракийски университет – Стара Загора)

 

Резюме: В съвременните условия на глобализация на международната икономика, успехът на бизнес организациите до голяма степен се предопределя от възможностите им за вземането на ефективни решения по различни направления от дейността, включително и маркетинговата. Тези решения са свързани с жизнени страни от маркетинговата дейност като разкриване на нови и перспективни пазарни ниши; следене и контрол на пазарните цени и конюнктура; бърза адаптация към постоянно променящите се изисквания на потребителите на продукти и услуги; формиране на нови потребности и т.н. Информацията за управление на тази дейност на организациите се подготвя и предоставя на потребителите чрез маркетингова информационна система (МИС).

 

Пълен текст в PDF на български

 

Списание "Диалог"            Брой 2, 2004        Стр. 61 - 68

 

Заглавие: Тестовете в обучението: за или против

 

Тематика: Проблеми на обучението и оценяването на студентите

 

Ключови думи: образование, тест, оценяване, изпитване, обективност

 

Автори: Гл. ас. Атанас Аврамов, Гл. ас. Стефан Грозев (Катедра "Математика и статистика", СА "Д. А. Ценов" - Свищов)

 

 Резюме: В този материал авторите, които от няколко години прилагат тестовата форма за проверка и оценка на знанията, дискутират със свой въображаем опонент, противник на тази форма. Те защитават и обосновават тезата, че засега тестовете са единственото средство за създаване на стандарти за оценка в сферата на образованието.

 

Пълен текст в PDF на български

 

Списание "Диалог"            Брой 2, 2004        Стр. 69 - 93

 

Заглавие: Защо аз не съм консерватор

 

Тематика: Социална философия

 

Ключови думи: консерватизъм, либерализъм, свобода, свободно общество

 

Автор: Фридрих Август фон Хайек

 

Резюме: Във времената, когато почти всички политически движения, смятащи се за прогресивни, призовават към понататъшно настъпление срещу личната свобода, на нейните поборници им се налага да образуват опозиция. По този начин, те се оказват в един лагер с онези, които обикновено се съпротивляват на промените. Но макар че позицията, която аз се опитвам да опиша, често се нарича "консервативна", тя се отличава кардинално от онази, която традиционно се подразбира под този термин...

 

Пълен текст в PDF на руски

 

 

Списание "Диалог"            Брой 2, 2004         Стр. 94 - 125

 

Заглавие: Човешкото действие: Част Първа. Глава VІІ. Действие в света

 

Тематика: Предмет и метод на икономическата теория

 

Ключови думи: човешко действие, праксиология, априорно знание

 

Автор: Лудвиг фон Мизес

 

Резюме: Всяко едно от произведенията, в които Мизес излага, развива и отстоява своята позиция през последните шестдесет години, заслужава задълбочено обсъждане. Тук ние започваме представянето на неговия трети magnum opus, който е публикуван за пръв път в Швейцария на немски език през 1940, а десет години по-късно е преведен и издаден на английски под заглавието Human Action. Това съчинение, което обхваща много по-голяма сфера на познанието от политическата икономия, е все още сериозно подценявано. Приносът на Мизес е както много ясен, така и изключително дълбок. Той изтъква, че цялата икономика е резултат от това, което правят индивидите. Индивидите действат, избират, обединяват се, конкурират се и търгуват един с други. По този начин Мизес обяснява развитието на сложните пазарни феномени. Мизес не просто описва икономическите феномени - цени, заплати, лихвени проценти, пари, монополи и дори икономическите цикли - той ги разглежда като продукти  на безбройните съзнателни и целенасочени действия, избори и предпочитания на индивидите, всеки от които се опитва по-най-добрия възможен за него път в определени условия да задоволи различните си потребности и цели, и да избегне нежелателните последици. Именно затова Мизес нарича своя икономически трактат Човешкото действие. Ние никога не ще узнаем всички следствия на това произведение. Но няма съмнение, че в бъдеще то ще докаже своята значимост.

 

Източник: Human Action: A Treatise In Economics, 4th rev edition (May 1996), Part One, Chapter І. Action within the world

 

ISBN: 1572460210

 

Страници: 119 - 142

 

Пълен текст в PDF на английски